Keuze junior en senior online marketing specialist

Leestijd: 4 minuten

Senior en Junior Online Marketing Specialist

Gezien mijn 12-jarige ervaring op onlinemarketing – gebied en de kennis die ik heb mogen vergaren, is anno 2015 het gat qua kennis en ervaring op onlinemarketing – gebied momenteel nog te groot tussen hetgeen Hogescholen/Universiteiten afleveren aan afgestudeerden en hetgeen een bedrijf minimaal nodig heeft aan onlinemarketing-kennis.

De vier peilers van Online Marketing

Ik heb het dan wel over alle vakgebieden specifiek als alle vakgebieden in het algemeen. Dus breed en diep. De vier peilers van onlinemarketing zijn onder te verdelen in :

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Zoekmachineadverteren (SEA)
Social Media Marketing (SMM)
WebAnalytics

Daarnaast dient een HBO of Universitaire afgestudeerde ook kennis te hebben van communicatie, content, concept, strategie, doelstellingen en positioneringen. En dan ook nog eens in staat zijn een visie te hebben hoe deze met elkaar verbonden zijn en hoe men daar het meeste uit kan halen. In ogenschouw genomen dat de doelstellingen van ieders onderneming betrekking hebben gericht zijn naar de toekomst toe.

One size fits all ?

Geen makkelijke opgave natuurlijk om dit allemaal te vinden in één persoon. Het is gewoonweg onmogelijk dat één persoon dit enerzijds overziet en anderzijds dit ook nog kan toepassen (operationeel). Een goed team van professionals (intern of extern) is in mijn ogen dan ook een must als we het hebben over het totale umfelt van onlinemarketing. Op sommige vlakken binnen onlinemarketing is het gewoon keihard en precies werken. Soms monnikenwerk, maar het resultaat is er dan ook naar.  Daar heb je nu eenmaal meerdere handjes voor nodig.

Gastcolleges Online Marketing

Vanuit mijn hoedanigheid heb ik een aantal gastcolleges mogen geven aan de Hogeschool Zuyd in Maastricht. Hetgeen ik dan vertel in korte tijd (2 a 3 uur) is prima informatie, maar het kan net zo goed zijn, dat morgen mijn verhaal oud nieuws kan zijn, omdat Google een wijziging heeft doorgevoerd/ dat Hyves er plots niet meer is / dat mobiel verkeer enorm stijgt of omdat iedereen plots “zo’n apparaat” in handen heeft.

De veranderingen volgen elkaar in razendsnel tempo op in alle vakgebieden. Vaak hoeft men daar niet op in te spelen, maar soms ook wel. Maar wanneer dan wel en hoe ?
Binnen mijn organisatie bijvoorbeeld zijn 4 mensen verantwoordelijkheid om zoveel mogelijk (belangrijke) veranderingen in kaart te brengen, deze te interpreteren en te toetsen.Deze toets ook nog eens toepassen en door te meten. Bijna niet te doen voor deze 4 collega’s, laat staan door één persoon. In mijn optiek is een strategische keuze richting online ook een keuze in professionaliteit en mankracht.En dat geldt voor iedere onderneming.

Huidige Online Marketing Specialist

Als ik kijk naar onlinemarketeers in bedrijven en onlinemarketeers die ik “op de straat” tegenkom, dan valt me één ding op. Het kennisniveau is in een relatief korte tijd onnoemelijk gestegen. Ik ben daar oprecht verbaasd over en stemt me tevree. Anderzijds ook wel “bedreigend” vanuit mijn onlinemarketing – bedrijf beschouwd natuurlijk.

Maar in ieder geval blij dat men onlinemarketing steeds serieuzer oppakt. We hebben recent een aantal intake-gesprekken gevoerd bij onlinemarketeers die momenteel werkzaam zijn bij middelgrote ondernemingen. Ze halen absoluut een dikke, dikke voldoende, maar soms missen ze één of twee aspecten die uitgerekend enorm belangrijk zijn. Vervelende aan onlinemarketing is dat het kleinste detail juist het grote verschil kan maken. Zowel qua vindbaarheid, zichtbaarheid en renDabiliteit. Online Marketeers dienen tot het gaatje te gaan en moeten tegelijkertijd veel weten en zien.

Online Marketing Cursussen en – opleidingen

Ik moet daar eerlijk over zijn dat ik niet goed kan inschatten wat het kennisniveau is op alle fronten. Dat de vergoedingen die gevraagd worden hoog zijn, moge duidelijk zijn. Dat men kennis krijgt ook, maar het daadwerkelijk toepassen heeft begeleiding en coaching nodig en dat zit veelal niet in deze cursussen.

Oplossing Keuze Online Marketing Specialist

Schakel voor bepaalde tijd een senior-onlinemarketeer in binnen uw onderneming. Recruteer op zijn minst twee junior-marketeers, rechtstreeks vanuit de opleiding. Deze junioren worden getraind hoe onlinemarketing strategisch als operationeel moet worden aangepakt o.b.v. de wensen en doelstellingen die uw ondernemingen stelt. Afhankelijk van uw wensen, doelstellingen en investeringsbudget (tools, software, content, systemen etc.) kan een goed uitgevoerd plan van aanpak vooraf beschreven worden met tijdpad gekoppeld met een begrotingsplan en SMART.

Eerst vóórdenken, dan nadenken

Om überhaupt een onlinemarketeer op te leiden, afhankelijk van zijn basiskennis, zou een intensieve periode van drie maanden toereikend moeten zijn om de allerbelangrijkste kneepjes van het vak bij te brengen. Zowel breed als diep. In de praktijk leert men uiteindelijk het meeste. In de praktijk-periode schuilt tevens het grootste gevaar.

Theorie en Praktijk op Onlinemarketing – vlak

Eén (onbedoelde) domme fout kan het online – kaartenhuis al doen instorten. Kortom, de senior onlinemarketeer dient de junioren te leren wat absoluut verboden is en not-done.
De Senior dient in de praktijk-periode blijvend toezicht te houden en nauwgezet toezien en adviseren wat er dient te gebeuren en hoe ze het doen. Learning by doing is de beste en snelste manier om het vak onder de knie te krijgen. De nieuwe onlinemarketeers kunnen relatief snel los gelaten worden met voldoende bagage, uitgeschreven plannen, heldere doelstellingen, efficiente werkwijzen en logische structuur.

Bijspijker – lessen Online Marketing Specialist

Nadat uw nieuwe team op eigen benen staat, blijft de markt continue veranderen. Door de senior als mentor in te schakelen kunnen belangrijke veranderingen op onlinemarketing-vlak op periodieke basis bijgespijkerd worden.

Rapportage binnen Online Marketing

De kennis is daar, maar er bestaat ook zoiets als bedrijfspolitiek. Dat moeten deze nieuwe medewerkers ook leren.

Waarom is directie niet tevreden, ik heb toch mijn doelstellingen gehaald ?
Hoe rapporteer je naar management in klip klare taal  ?
Wat willen ze weten en ook wat niet ?
Hoe lever je bewijs ?
Hoe buig je onwetendheid om in gefundeerde uitleg.

Tal van zaken die meespelen. Men moet uiteindelijk weten en aanvoelen dat zij uiteindelijk een grote verantwoordelijk krijgen over de “virtuele onderneming” van het bedrijf. Iets waar veel bedrijven niet bij stilstaan, daar realiteit en internet toch bijna hetzelfde is ? Niets is minder waar!

Veel succes met uw speurtocht naar de perfecte online marketing specialist

Eén gedachte over “Keuze junior en senior online marketing specialist

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *